úterý 28. května 2013

Technika by... Pavlína


Dnes má pro nás techniku měsíce Pavlína - a budeme skládat! 

Technika Iris Folding



Moje dnešní technika a její použití je potvrzení zlatého pravidla Nikdy neříkej nikdy! Že Iris Folding existuje jsem věděla, ale nikdy jsem si nedovedla představit, že bych ji mohla použít. A přece! Protože teď tak nějak všichni jedeme na vlně trendového motivu foťáčků, taky jsem sáhla po jednom takovém překrásném obrázku, ke kterému jsem už měla vybranou ještě krásnější fotku. Přemýšlela jsem, jak obrázek vyšperkovat a chtěla jsem zobrazit mechanickou závěrku v objektivu… bylo to jasné hned – přišel čas na Iris Folding

Budete potřebovat

  • šablonu. Ke stažení zde máte skládaný kruh a srdce ve dvou velikostech
  • lepící pásku 
  • nůžky
  • lepidlo v rolleru
  • kost nebo podobný nástroj
  • čtvrtky v různých designech


1. Nejdřív si připravte obrázek s výřezem, ve kterém chcete mít vyskládanou Iris Folding. Podle výřezu si popřípadě upravte velikost šablony (třeba při tisku zadáním procent metodou pokus omyl). Já jsem skládala menší, zhruba pěticentimetrový kruh.


2. Protože budeme skládat kruh se čtyřmi vějířky uvnitř, sladíme vhodné čtvrtky. Je to jen na Vašem vkusu. Mě osobně se nejvíc líbí tón v tónu a nádherné Iris Folding jsme viděla i z pásků jediného odstínu. Myslím, že čím větší divočinu použijete, tím hůř se pak bude výtvor zapracovávat do dalšího projektu.



3. Obrázek obraťte tiskem dolů a přichyťte na šablonu páskami. 
Já používám papírové, ale není to podmínka.



4. Připravíme si pásky. Uvádí se, že by měly být široké 3 cm, ale jestli se rozhodnete pro malý kruh, budou stačit i o šířce 2 cm. Délka… přiměřeně,  mě stačily od každého designu dva pásky uříznuté ze šestkových čtvrtek.



5. Pásky podélně přeložíme napůl, uhladíme kostí a vevnitř slepíme lepidlem v rolleru. Důkladně uhladíme.



6. Začneme skládat pásky podle pořadí, které je uvedené na šabloně. Myslím, že je jasné, že se musí pravidelně střídat tak, aby jednotlivé vějířky byly vždy ze stejného vzoru. Jednotlivými pásky zakrýváme pořadí na šabloně  – dovnitř klademe pásky přeloženou stranou. Pásky upevňujeme lepicí páskou. Pokračujeme pořád dokola, dokud nevytvoříme „vatru“ – přesně tak to na konci vypadá. 




7. Uprostřed zůstane malé místečko, kam vlepíme detail podle svého vkusu. Já jsem použila čtvereček opět v tónu pásek a dozdobila kamínkem.




8. Iris Folding je technika, kterou používají spíš „přáníčkářky“, ale já jsem ji potřebovala na klasickou stránku 12 x 12. Jako základ jsem použila čtvrtku, kterou mám doma tak strašně strašně dlouho, že už ani nevím, odkud a od koho je,  a tak jako u techniky Iris Folding jsem si nemyslela, že by se mi tato čtvrtka s velkými motivy květů někdy mohla hodit. A hodila!




5 komentářů:

  1. Úžasný :-) Krásně si tím foťáčkem vyšperkovala stránku a přesvědčila mě, že bych to taky mohla zkusit.... Díky! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Krásně sis vyhrála, moc pěkná barevná kombinace...a opět se potvrdilo pravidlo: nikdy neříkej nikdy :-)

    OdpovědětVymazat
  3. ooo, díky ženy, musím říct, že mě to velice bavilo :)a ještě to určitě někdy použiju.

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezký foťák! Taky by mě ani ve snu nenapadlo, že by se mi někdy tato technika mohla hodit ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Taky patřím k těm, které tahle technika neoslovuje...ovšem musím uznat, že foťáku to sluší. :)

    OdpovědětVymazat

Pin It button on image hover